onsdag 18 november 2015

Hälsan - det viktigaste vi har

Godmorgon!
Idag tänkte jag börja dagen med en tanke. Ett ord jag har tänkt på väldigt mycket på sista tiden: stress. Ett ord som vi finländare känner väldigt bra igen. Stress är ett vanligt problem i vår vardag och en orsak till att vi insjuknar i våra folksjukdomar. Finländarna är dåliga på att koppla av, iallfall om man jämför med andra kulturer. Jag är själv en person som tycker om att ha en fartfylld vardag, men i slutändan straffar man bara sig själv genom att gå på högvarv. Man tänker ju på så sätt att oj va bra, nu har jag hunnit med både cardio, styrkepass, skola och hundlänk. Men när tar man sig faktiskt tiden att bara sätta sig ner, andas lungt och inte göra nånting. 

I början av oktober, precis i slutet av min praktik så hade jag så otroligt ont i magen under flera dagar. Kunde inte äta normalt, då jag åt började det trycka på i magen och illamåendet kröp fram. Jag besökte läkare. Ingen infektion, Blodbilden va bra. Vätskebalansen var också bra. Hon menade att det rörde sig om en lindrigare magsjuka. Men det vet jag nog själv att det inte var, Fick utskrivet Omeprazol, en medicin som gör att produktionen av magsyrorna minskas. Medicinen bildar på så sätt ett skydd i magen. Åt medicinen i 17 dagar. Därefter mådde jag bra igen. Och själv tror jag att det var början på magsår jag hade. Detta hade jag fått just pga av stress.

Förra veckan hade vi akutvårdsövningar i skolan. Vi övade olika situationer på akuten och vi turades om att vara patient. Ekg togs av mej och vi kollade fundersamt på ekg-moitorn: "Nämen det här är nog flimmer". "Din puls är ju oregelbunden". Alltså att ligga där i skolan i en patientsäng och få veta att man har fel på hjärtrytmen........Har aldrig märkt själv att min rytm skulle vara annorlunda, men kanske stressen har utlöst detta? Har haft extra slag förut, även bi-ljud när jag var lite. Extra slag är ganska vanligt bland unga, och växer bort med tiden. Men nu hoppade min puls från 75-125. Annars har jag en vilopuls runt 60. Syntes iaf väldigt bra på EKG att pulsen var oregelbunden och jag kände av det själv på radialispulsen. Idag ska jag till labbet och ta ett fullständigt EKG och sedan 8.12 blir det läkarbesök. Så det återstår att se då, om det behövs medicinering eller inte. Tänk vad stressen kan göra alltså.

Så från och med nu tänker jag varva ner. Funderar starkt på att börja med yoga, skulle vara bra tror jag. Idag är jag hursomhelst ledig så har haft sovmorgon och nu ska jag och Zelma gå ut på en skön promenad i terrängspåret :) Ha en bra dag och kom ihåg att ta hand om er själva <3


Bild från i somras

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar