söndag 3 januari 2016

Hälsosam start på det nya året

Av någon anledning har jag kickat igång året med massa bak och matlagning. Bestämde mej för att vila upp mej ordentligt nu i 3 dagar så att förkylningen ska ge med sig (känner mej redan mycket bättre), och med vila upp mej menar jag att först och främst inte träna. Promenader med Zelma och yoga har jag tillåtit mej, men inget mer än det. Så jag antar att rastlösheten har fått mig att baka. Har bakat riktigt ordentligt så det åtminstone räcker en vecka.

Jag bakade i fredags flera plåtar med fröknäcke. En favorit till morgonmålet, bakade alltid det här knäckebrödet en gång i veckan förut i Vasa, men så tröttnade jag på det, men nu igen är jag trött på riskakor, haha. Så jag bestämde mej att fortsätta med min gamla favorit. Speciellt bra är ju att det är glutenfritt.


Recept:
1 dl sesamfrö 
1 dl pumpakärnor
1 dl solroskärnor
1 dl majsmjöl
1/2 dl linfrö
1/2 tsk salt
1/2 dl rapsolja
2 dl kokande vatten

Gör så här: 
Sätt ugnen på 150°C.
Lägg ett bakplåtspapper på en plåt, ca 30x40 cm.
Blanda alla torra ingredienser och rör i olja och vatten. Låt svälla ca 15 minuter.
Bred ut smeten tunt på plåten. 
Grädda mitt i ugnen ca 1-1½ timme. 
Drag över bakplåtspappret med knäcket på ett galler och låt svalna.


Idag bakade jag ett bröd, nytt recept för mej, men lät jättegott. Äter ju annars väldigt sällan bröd. På morgonen blir det alltid gröt för min del. Brödet är inte glutenfritt, men fyllt med en massa gott såsom rivet äpple, torkade aprikoser, plommon, russin och cashewnötter. Ska smaka en skiva av det imorgon på morgonen, så vet inte än om det blev bra, men gott doftar det kan jag lova! :)





Recept: 
1 bröd

4 dl vetemjöl
3 dl rågmjöl
2 dl havregryn
1 tsk bakpulver
2 tsk bikarbonat
1 1/2 tks salt
4 1/2 dl filmjölk 
1 äpple, rivet
1/2 dl ljus sirap

tillsätt gärna torkade frukter, frön, nötter mm. (själv tillsatte jag finhackade torkade aprikoser, plommon, russin och cashewnötter)

Gör så här:
  1. Sätt ugnen på 175 grader. Smörj 1 bakfrom. 1 1/2 l.
  2. Rör ihop de torra ingredienserna i en bunke.
  3. Tillsätt filmjölk, sirap, det rivna äpplet. Rör ihop alla ingredienserna väl.
  4. Häll upp smeten i formen. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 1 timme.
  5. Låt vila 5 min i formaen. Stjälp sedan upp och låt svalna under handduk.

I eftermiddags var jag och Robin i Fäboda skogen med Zelma och sprang och lekte. Så skönt nu när det är minusgrader ute, Mycket folk i farten var det också, flera som hade tänkt likadant som vi :) Imorgon  kallar jobbet igen och jag har 4 arbetsdagar framför mej. Ska också återgå till träningen också, den här veckan blev lugnare somsagt pga förkylningen. Hoppas ni får en bra start på veckan, ha det bra allesammans! :)






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar